top of page

«AMICUS MEUS OPTIMUS» Листування єпископа Діонізія Няраді з митрополитом Андреєм Шептицьким (Ч. ІІ)


3. Зміст кореспонденції



Зміст листів владики Діонізія Няраді до митрополита Андрея Шептицького є надзвичайно багатим як з огляду на порушувані в них теми, так через інформацію, яку вони містять. З огляду на велику їх кількість, для зручного та швидкого пошуку відповідної теми, подаю короткий зміст кожного з них, вказуючи при цьому на дату та місце написання, а також присвоюю кожному листові окремий номер. Архівну ж індикацію кожного з листів можна буде знайти при повному перегляді відчитаної кореспонденції.


1913 рік

Лист № 1


Місце і дата:

без зазначення місця і дати, однак зміст листа вказує на те, що його було написано у період від 20 листопада 1913 р. до 11 січня 1914 р.


Тема:

Справа скасування архиєрейської хіротонії отця Стефана Новака († 5.IX.1932 р., Пряшів) на єпископа Пряшівського через поважні перешкоди.


1917 рік


Лист № 2


Місце і дата:

Крижевці, 14 листопада 1917 р.


Тема:

Прохання про допомогу в ознайомленні з деталями папського breve після резиґнації владики Юлія Дрогобецького з уряду єпископа Крижевецької єпархії 18 травня 1917 р.


Лист № 3


Місце і дата:

Крижевці, 12 грудня 1917 р.


Тема:

Привітання з іменинами.


1918 рік


Лист № 4


Місце і дата:

Крижевці, 30 січня 1918 р.


Тема:

Прохання про спільний подячний лист від імені греко-католицьких Австро-Угорщини на ім`я Папи Венедикта XV († 1922 р.) за створення Конгрегації у справах Східної Церкви (1 травня 1917 р.) як окремої інституції та за заснування Папського Східного Інституту в Римі (15 жовтня 1917 р.).

Питання застосування нового Кодексу Канонічного Права (вступив в дію 19 травня 1918 р.) греко-католицькими єпископами у Галицькій провінції.


Лист № 5


Місце і дата:

Крижевці, 1 березня 1918 р.


Тема:

Справа вічних обітів с. Августини.

Прохання подякувати листовно Папі від імені греко-католицького єпископату за утворення Конгрегації у справах Східних Церкоа та Колегії.

Питання нового Кодексу Канонічного Права, Унії в Росії та Великій Україні.


Лист № 6


Місце і дата:

Крижевці, 24 квітня 1918 р.


Тема:

Справа спільних місій українських греко-католицьких священників разом з хорватськими та словенськими між нез’єдиненими в Росії, Україні і на Балканах. Питання візиту проф. Франка Ґрівца до Львова для перемовин щодо згаданої справи з митрополитом Андреєм Шептицьким, а також іншими єпископами Галицької Митрополії.


Лист № 7


Місце і дата:

Крижевці, 23 травня 1918 р.


Тема:

Нагадування про візит проф. Франка Ґрівца до Львова та пропозиції дат.


Лист № 8


Місце і дата:

Крижевці, 13 вересня 1918 р.


Тема:

Повідомлення про завершення теоретичної частини плану місії серед нез’єдинених в Росії, Україні та на Балканах та прохання про обіцяну брошурку щодо цього питання, яка повинна бути перекладена хорватською та словенською мовами.

Справа священничих свячень Михайла Чорняка та питання його інкардинації до Апостольської Адміністратури у Боснії.

Справи о. Андрія Сеґеді та прийняття до Львівської духовної семінарії двох кандидатів (Янка Ерделі і Миколи Дуди) з Крижевецької єпархії.


Лист № 9


Місце і дата:

[без зазначення місця], 2 грудня 1918 р.


Тема:

Привітання з іменинами митрополита Андрея.

Справа реформи василіян в Угорщині василіянами з Галичини.

Повідомлення про утворення Народної Ради в Ужгороді та видання офіційного дозволу на викладання в школах рідної мовою.


1919 рік


Лист № 10


Місце і дата:

Крижевці, 23 вересня 1919 р.


Тема:

Повідомлення при церковну та суспільно політичну ситуацію на території Крижевецької єпархії.

Питання можливого церковного перепідпорядкування русинів Угорщини під Україну.

Справа можливого візиту митрополита Андрея до Рима, запитання про єпископа Холмського, а також повідомлення про справи деяких сестер василіянок у Крижевецькій єпархії.


1920 рік


Лист № 11


Місце і дата:

Крижевці-Югославія, 19 лютого 1920 р.


Тема:

Справа нової формули розрішення у часі смерті згідно з постановами Конгрегації у справах віри.

Питання Чину монашого похорону для сестер монахинь.

Роздуми про нелегкі часи, у яких опинилася Церква і народ.

Повідомлення про смерть о. Андрія Сеґеді.


Лист № 12


Місце і дата:

Крижевці, 22 лютого 1920 р.


Тема:

Пропозиція щодо прийняття семінаристів з Львівської архиєпархії до духовної семінарії у Загребі у разі неможливості повноцінного утримання Львівської духовної семінарії Святого Духа.

Повідомлення про задум відкриття новіціяту для сестер василіянок у Шиді і роздуми навколо цієї теми.

Питання щодо нового Кодексу канонічного права та майбутньої структури Чину сестер василіянок.


Лист № 13


Місце і дата:

Крижевці, 3 березня 1920 р.


Тема:

Пропозиція заснувати монастир отців редемптористів в Шиді на базі однієї з єпископських резиденцій Крижевецької єпархії для того, щоби уникнути конфіскації церковного майна державою.


Лист № 14


Місце і дата:

Крижевці-Югославія, 4 червня 1920 р.


Тема:

Прохання надіслати копію Статуту Львівської Митрополії, щоби за його зразком упорядкування питання про фінансову підтримку священничих вдів і сиріт у Крижевецькій єпархії.



1923 рік


Лист № 15


Місце і дата:

Оломоуц, 25 липня 1923 р.


Тема:

Повідомлення про погіршення стану здоров’я єпископа Оломоуцького Антоніна Стояна з проханням приїхати відвідати хворого.


Лист № 16


Місце і дата:

Крижевці, 22 грудня 1923 р.


Тема:

Прохання Преосвященного Діонізія Няраді замінити його на Капітулі сестер василіянок Преосвященним Йосифом Боцяном або ігуменом студитів о. Климентієм Шептицьким.

Повідомлення про те, що присутність о. Йосафата Жана буде дуже корисною для греко-католиків в Боснії.


1924 рік


Лист № 17


Місце і дата:

Пряшів, 27 січня 1924 р.


Тема:

Справа реформи структури, Правил та формації сестер василіянок.

Питання місій єзуїтів серед християн східного обряду, що їх очолив о. Василь Буржуа, та пропозиція напрацювати спільний меморандум разом з хорватським, словенським і чехословацьким римо-католицьким єпископатом, у якому запропонувати доручити керівництво такого роду місій греко-католицьким єпископам.

Інформування про стан справ з призначенням нового єпископа для Пряшівської єпархії, а також про небезпеку великої агітації схихматиками та потреби відповідної протидії.

Питання про те, чому митрополит Велямин Рутський запровадив централізоване управління василіян.


Лист № 18


Місце і дата:

Пряшів, 25 лютого 1924 р.


Тема:

Справа підготовки тексту спільного меморандуму єпископів для учасників Велеградського Конгресу 31 липня – 3 серпня 1924 р.

Питання про рішення Конференції галицьких єпископів у справі Капітули сестер василіянок та про Требник, що його готує до друку Ставропігійний інститут.



Лист № 19


Місце і дата:

Пряшів, 31 березня 1924 р.


Тема:

Повідомлення про візит єпископа-номінанта для греко-католицьких русинів в Америці о. Василя Такача, як також попереднє інформування митрополита Андрея про бажання Папи номінувати о. Констянтина Богачевського єпископом для українців греко-католиків в Америці.

Повідомлення про ситуацію у Пряшівській єпархії і на Закарпатті (Підкарпатській Україні).


Лист № 20


Місце і дата:

Крижевці, Хорватія-Югославія, 22 травня 1924 р.


Тема:

Прохання про уділення піддияконських і дияконських свячень одному з богословів Пряшівської греко-католицької єпархії, який завершує четвертий рік навчання у Львівській духовній семінарії і бажає отримати священничі свячення у безженному стані.


Лист № 21


Місце і дата:

Крижевці, 22 травня 1924 р.


Тема:

Повідомлення про стан здоров`я с. Пассиви, ЧСВВ.

Справа кодифікації Східного канонічного права з пропозицією створення спільної робочої комісії усіх греко-католицьких єпархій Галичини, Закарпаття, Європи і Америки.


Лист № 22


Місце і дата:

Крижевці, 22 червня 1924 р.


Тема:

Прохання до Митрополита:

- підтримати і звернутися до Святішого Отця з проханням змінити провід Папської колегії св. Йосафата в Римі та впровадити певні зміни в її уклад, бо стан справ там дуже прикрий, і якщо не вжити заходів, то може статися, щоби не сталося так, що не буде там жодного українського вихованця;

- відкликати о. Йосафата Жана з Боснії до Галичини, щоби той пройшов новіціят і визначився щодо свого майбутнього – бути монахом чи єпархіяльним священником.

Повідомлення про те, що найближчим часом греко-католики у Боснії перейдуть у підпорядкування греко-католицького єпископа Крижевецького, а також питання про подальшу місію о. Олексія Базюка, який до цього часу був Апостольським Адміністратором.

Питання про нагальну потребу священників для душпастирства у Боснії і пропозиції щодо його вирішення.

Повідомлення про можливе перенесення єпископа Діонізія Няраді до Пряшівської єпархії як правлячого єпископа, а також про те, що єпископом Мукачівським стане о. Петро Гебей.

Справа методології кодифікації Східного канонічного права та сподівання щодо майбутнього греко-католицької Церкви в Америці.


Лист № 23


Місце і дата:

[Велеград], 31 липня 1924 р.


Тема:

Повідомлення про зміну суспільно-політичної ситуації в Боснії з проханням вислати до монастиря в Камениці о. Йосафата Жана разом з кількома братами монахами.

Привітання з Велеградського Конгресу зі словами жалю, що митрополита Андрея не було серед учасників.


Лист № 24


Місце і дата:

Крижевці, 30 серпня 1924 р.


Тема:

Представлення різних справ і пропозицій щодо майбутнього греко-католицької Церкви у Боснії, а саме: питання збільшення числа душпастирів, монахів студитів у монастирі в Камениці, відкриття шкіл та проблема мішаних подруж зі схизматиками.

Повідомлення про призначення ректором духовної семінарії у Загребі о. Івана (Юрія) Вишошевича, ЧСВВ.

Питання про виїзд сестер Софронії і Миколаї до Ужгорода.


Лист № 25


Місце і дата:

Прага, 12 листопада 1924 р.


Тема:

Повідомлення про проблеми в українській греко-католицькій парохії в Празі з проханням вирішити їх.

Справа схизми та питання можливості і способу прийняття до греко-католицької Церкви священників-схизматиків.

Повідомлення про можливе нове призначення, яке не може бути реалізоване через політичні обставини.

Питання про приїзд монахів студитів до Боснії.


Лист № 26


Місце і дата:

Крижевці, (до 14 січня 1924 р.) 24 грудня 1924 р.


Тема:

Прохання вислати до Боснії о. Йосафата Жана.

Повідомлення про тяжкі обставини, у яких опинився у Чехії о. Микола Кривуцький.

Різні питання щодо церковного життя.

Прохання про уділення священничих свячень Сигизмундові Слижу для Боснії з одночасною інкардинацією до Крижевецької єпархії.


1925 рік


Лист № 27


Місце і дата:

Пряшів, 1 лютого 1925 р.


Тема:

Повідомлення про отримання дискретного листа від о. Гавриїла Костельника з проханням поговорити з ним.

Повідомлення про релігійно-політичну ситуацію в Югославії та про паломництво до Риму.

Прохання про посередництво у розмові з сестрами Василіянками з проханням залишити сестер з монастиря у Словіті на служінні у Югославії.

Пропозиція створення новіціяту Студитів у Керестурі, перенесення туди їхнього служіння та обговорення кандидатури магістра новіціяту.



Лист № 28


Місце і дата:

Загреб, 2 травня 1925 р.


Тема:

Повідомлення про офіційне видалення державною владою Студитів з Боснії та про кроки, які буде чинити єпископ Крижевецький.

Повідомлення про тяжке запалення легень о. Олексія Базюка.

Прохання про якнайшвидше висвячення на священника богослова Сигизмунда Слижа та повідомлення про остаточний виїзд з Боснії о. Йосифа Рибачука.


Лист № 29


Місце і дата:

Любляна, 15 липня 1925 р.


Тема:

Привітання від імені Конгресу у Любляні, а особливо від голови Папської комісії «Pro Russia» отця Мішеля Дербіні.

Повідомлення про те, що отець Дербіні радить митрополиту Андрею мати свого постійного, але мудрого, представника у Римі, який би був у безперестанному контакті з усіма представниками Апостольського Престолу.

Повідомлення про від’їзд до Боснії.


Лист № 30


Місце і дата:

Пряшів, 2 листопада 1925 р.


Тема:

Повідомлення про свої найближчі подорожі до Крижевець, Риму, Відня і опісля назад до Югославії.

Прохання написати листа Папи Пія XI та не відкликати ОО. Василіян від проводу Семінарії.

Висловлення власної думки щодо можливого призначення о. Олексія Базюка ректором Львівської Духовної Семінарії та повідомлення про релігійно-політичну ситуацію в Югославії.


1926 рік


Лист № 31


Місце і дата:

Крижевці, 6 квітня 1926 р.


Тема:

Прохання до митрополита Андрея дозволити залишити о. Нікона Цюсьняка, студита на довший період у Боснії для забезпечення душпастирської опіки вірних з огляду на брак священиків.


Лист № 32


Місце і дата:

Пряшів, 15 вересня 1926 р.


Тема:

Повідомлення про проголошення новим правлячим єпископом Пряшівської єпархії о. Павла Гойдича, ЧСВВ у зв`язку з чим єпископ Діонізій Няраді припиняє виконувати функції Апостольського Адміністратора і повертається повноцінно до уряду єпископа Крижевецької єпархії.

Запрошення відвідати Крижевці та висловлення великої туги за Галичиною, яку бажає найближчим часом відвідати, зважаючи на сприятливі обставини.


Лист № 33


Місце і дата:

Загреб, 20 жовтня 1926 р.


Тема:

Повідомлення про план до ювілейних святкувань 1100 ліття від дня народження св. Кирила Філософа у Югославії з поданням переліку заходів, які планується здійснити.

Прохання до митрополита Андрея від імені Католицького єпископату Югославії повідомити про його плани святкувань, щоби об`єднати зусилля для належного вшанування Апостола Слов`ян.


1927 рік


Лист № 34


Місце і дата:

Пряшів, 25 січня 1927 р.


Тема:

Коротке обговорення стану здоров’я митрополита Андрея, яке, за словами єпископа Діонізія Няраді, «є потрібне для цілої нашої св. Церкви».

Справа наступника на Пряшівській єпископській катедрі після владики Діоназія Няраді як Апостольського Адміністратора.

Біжучі справи, що торкають о. Олексія Базюка та с. Амвросії Джуджар.

Повідомлення про величезні проблеми з візами, які чинять державні установи.

Лист № 35


Місце і дата:

Крижевці, 9 березня 1927 р.


Тема:

Повідомлення про від’їзд до Риму на хіротонію владики Павла Гойдича, яка відбудеться 25 березня 1927 р. в базиліці св. Климента в Римі.

Прохання про молитовну пам’ять, як також вираження готовності полагодити у Римі всі потрібні справи. Принагідне прохання пригадати рецепт лікування для о. Даниїла Шаятовича, Генерального Вікарія Крижевецької єпархії.


Лист № 36


Місце і дата:

Струмиця, 14 квітня 1927 р.


Тема:

Привітання з нагоди перебування на місійних теренах Крижевецької єпархії.


Лист № 37


Місце і дата:

Крижевці, 22 квітня 1927 р.


Тема:

Справа організації окремої Конференції греко-католицьких єпископів світу, ідею якої підтримує Конгрегація у справах Східних Церков з пропозицією першої зустрічі у Львові після Пасхи або перед П’ятидесятницею.


Лист № 38


Місце і дата:

Руський Керестур, 3 червня 1927 р.


Тема:

Прохання про дозвіл на приїзд до Руського Керестуру чотирьом Сестрам Служебницям для провадження захоронки.


Лист № 39


Місце і дата:

Крижевці, 19 червня 1927 р.


Тема:

Повідомлення про виїзд на Унійний Конгрес до Велеграду.

Рекомендація для о. Дмитра Федасюка як доброго священника для інкардинації до Львівської Архиєпархії.


Лист № 40


Місце і дата:

Амей [Бельгія – ред.], 25 серпня 1927 р.


Тема:

Вітальна картка з нагоди дияконських свячень бр. Давида Балфура.



1928 рік


Лист № 41


Місце і дата:

Крижевці, 7 березня 1928 р.


Тема:

Повідомлення про створення Комісії щодо кодифікації східного канонічного права у Крижевецькій єпархії.

Прохання повідомити про дату подорожі до Риму.


Лист № 42


Місце і дата:

Крижевці, 14 травня 1928 р.


Тема:

Прохання уділити священичі свячення Михайлу Якиміву, який є готовий виїхати на душпастирську працю до Крижевецької єпархії.

Справа о. Павла Теодоровича, пароха у Девятині, який проситься про повернення до Галичини. Принагідно порушується питання про потребу священиків для Боснії.

Справа монастиря Студитів у Камениці, якому грозить небезпека експропріації державними властями. Задля уникнення цієї ситуації, як також для уникнення великого оподаткування пропонується формально продати монастир єпархії через парохію. При першій же сприятливій ситуації єпархія поверне його монахам.

Питання про найближчий виїзд митрополита Андрея до Риму.


Лист № 43


Місце і дата:

Крижевці, 12 липня 1928 р.


Тема:

Обговорення питання приїзду митрополита Андрея разом з владикою Никитою Будкою до Загребу на спільну зустріч. Коли б не вийшло, владика Діонізій пропонує як місце зустрічі Відень, куди він під’їде.

Прохання залишитися у Римі стільки часу, скільки буде потрібно для полагодження усіх питань.


Лист № 44


Місце і дата:

Крижевці, 17 вересня 1928 р.


Тема:

Питання про те, як виглядало повернення до Львова з повідомленням про оплату частини подорожі митрополита Андрея за рахунок владики Діонізія Няраді.

Прохання про дозвіл на виїзд для душпастирської праці до Боснії для о. Василя Подолянчука, а також для інших, які виявлять бажання.

Прохання про розпорядження для Духовної Семінарії у Львові, щоби усі без винятку семінаристи вчилися не тільки хорового, а звичайного церковного співу. Оскільки через священника, який не знає співу, страждає богослужіння.


Лист № 45


Місце і дата:

Баня-Лука, 28 вересня 1928 р.


Тема:

Вітальна картка з монастиря у Камениці від Сестер Василіянок та Отців Трапістів.


Лист № 46


Місце і дата:

Крижевці, 28 грудня 1928 р.


Тема:

Повідомлення про те, що після Різдва Христового перешле митрополиту Андрею проект спільного послання греко-католицьких єпископів з нагоди 50-літнього ювілею священства Папи Пія XI.

Пропозиція просити Апостольську Столицю про папське послання з нагоди ювілею 1600-ліття від дня народження св. Василія Великого. Проект послання пропонує доручити написати комусь з Василіян.


1929 рік


Лист № 47


Місце і дата:

Крижевці, 14 січня 1929 р.


Тема:

Повідомлення про пересилку проекту спільного послання греко-католицьких єпископів з проханням доповнити та розіслати на підпис усім греко-католицьким єпископам. Опісля рекомендує видати послання друком, а кілька його копій переслати до Конгрегації у справах Східної Церкви.


Лист № 48


Місце і дата:

Крижевці, 15 березня 1929 р.


Тема:

Привітання та побажання здоров’я.

Прохання запланувати подорож до Риму та опублікувати спільне послання греко-католицьких єпископів з нагоди 50-літнього ювілею священства Папи Пія XI перед празником свв. Петра і Павла.

Завершує листа словами «у нас много хрестів».


Лист № 49


Місце і дата:

Крижевці, 22 квітня 1929 р.


Тема:

Справа спільного послання греко-католицьких єпископів з нагоди 50-ліття священства Папи Пія XI. Висловлює здивованість, що немає відповіді щодо цього питання від владики Константина Богачевського та повідомляє про те, що на Прикарпаттю видрукували його з підписом лишень трьох єпископів.

Повідомлення про деякі зміни у Сестер Василіянок.

Повідомлення про отриманого листа від владики Йосафата Коциловського, у якому той сповіщає, що не отримав проекту спільного послання.

Прохання про розпорядження про регулярну пересилку до Крижевецької єпархії «Львівських Архиєпархіяльних відомостей».

Справа Кодексу канонічного права для Східних Церков.


Лист № 50


Місце і дата:

Крижевці, 3 червня 1929 р.


Тема:

Питання про можливість проведення спільної Єпископської Конференції у віллі «Андрея» у Кастельгандольфо.

Питання про готовність тексту Літургії св. Івана Золотоустого для затвердження Єпископською Конференцією.

Пропозиція програми перебування єпископів у Римі і стратегічних кроків та рішень.

Питання організації роботи над Кодексом для Східних Католицьких Церков.

Справа Львівської Богословської Академії та її визнання Апостольською Столицею.

Питання єпископа з правами наступництва для Львівської Архиєпархії.

Представлення ситуації, у якій знайшовся владика Никита Будка після своєї резиґнації з Апостольського екзарха Канади.


Лист № 51


Місце і дата:

Крижевці, 25 червня 1929 р.


Тема:

Прохання уділити священничі свячення Євстахію Легенькому як тому, який буде інкардинованим до Крижевецької єпархії.

Повідомлення про отримання робочого тексту Літургії св. Івана Золотоустого.


Лист № 52


Місце і дата:

Руський Керестур, 26 серпня 1929 р.


Тема:

Повідомлення про візит гостей, імена яких не називає. Правдоподібно, мова йде про якусь таємну делегацію з Риму, яка мала за мету отримати відповідну інформацію щодо ситуації Церкви в Галичині та стані митрополита Андрея.

У листі цитується дві фрази з уст гостей, які торкають митрополита Андрея і єдності у греко-католицькому єпископаті. Перша фраза - «Сей чоловік не говорить, але сидячи дуже а дуже много робить», а друга – «Як Ви будете в одно триматися, осягнете всьо від Св. Отца».

Повідомлення про те, що перебуває на реколекціях у Сестер Служебниць.


Лист № 53


Місце і дата:

Крижевці, 10 грудня 1929 р.


Тема:

Привітання з іменинами.

Прохання не забути про призначення священника до Парижу.


1930 рік


Лист № 54


Місце і дата:

Крижевці, 9 січня 1930 р.


Тема:

Привітання з 30-літнім ювілеєм перебування митрополита Андрея на Львівському Митрополичому Престолі.


Лист № 55


Місце і дата:

Крижевці, 24 травня 1930 р.


Тема:

Прохання прийняти до Львівської Архиєпархії семінариста з Підкарпаття Миколая Силаді, який готовий прийняти священничий стан у безженному стані.

Прохання подякувати Папі Пію XI за Послання.

Питання щодо стану справ відносно спільного Послання греко-католицьких єпископів.

Висловлення слів радості з того, що Митрополит вміє розділити справи Архиєпархії між молодими.

Запевнення щодо того, що новий кандидат на єпископа Мукачівської єпархії, імені якого не називає, не є «мадяроном». Очевидно, що мова йде про майбутнього владику Олександра Стойку.


Лист № 56


Місце і дата:

Крижевці, 25 липня 1930 р.


Тема:

Справа 50 річниці від моменту публікації Папою Леоном XIII Енцикліки «Grande munus», якою він звернув увагу на велику роль свв. Кирила і Методія у ділі євангелізації Європи. Владика Діонізій Няраді просить від імені Академії у Загребі написати кілька слів про цю подію.

Наприкінці згадує про нелегкий хрест хвороби, який доводиться нести митрополиту Андрею.


Лист № 57


Місце і дата:

Крижевці (Югослоавія), 7 жовтня 1930 р.


Тема:

Питання про те, чи Львівська Капітула достосувала вже свій Статут до нового Кодексу Канонічного Права від 1917 р., чи чекатиме на публікацію нового Кодексу Канонів Східних Церков.

Пропозиція зробити один взірець Статуту, який зможе бути пристосований до кожної єпархії. Цей взірець був би матеріалом для майбутнього Кодексу Канонів Східних Церков. Для цього пропонує просити Преосвященного Григорія Лакоту як доктора канонічного права виготовити робочий проект Статуту, який би опісля був затверджений на спільній єпископській Конференції, а згодом і Апостольською Столицею як тимчасовий, до появи нового Кодексу.

Питання про видання нового тексту Літургії св. Івана Золотоустого.

Лист № 58


Місце і дата:

Крижевці, 8 грудня 1930 р.


Тема:

Привітання з іменинами. У ньому називає Митрополита Мойсеєм, якому бажає «здалека побачити ті красні часи».

Подяка за виданий текст Літургії та прохання видати Послання про Літургію.

1931 рік


Лист № 59


Місце і дата:

Крижевці, 9 травня 1931 р.


Тема:

Питання місця і дати проведення наступної спільної єпископської Конференції.


Лист № 60


Місце і дата:

Крижевці, 19 серпня 1931 р.


Тема:

Повідомлення про трьох кандидатів (українця, хорвата і руснака), які зголосилися до Студитів і яких відсилає до Унева.


Лист № 61


Місце і дата:

Крижевці, 2 листопада 1931 р.


Тема:

Погодження виїзду Сестер Василіянок на Капітулу з проханням про те, щоби на майбутнє Капітули скликалися влітку для полегшення приїзду представників усіх монастирів з Європи і Америки.


Лист № 62


Місце і дата:

Крижевці, 6 листопада 1931 р.


Тема:

Повідомлення про пересилку у додатку до листа проповідей на 4 роки з проханням внести поправки і видрукувати.

Повідомлення про готовність прийняти у Крижевцях спільну єпископську Конференцію у 1932 р.

Справа головуючого на Капітулі Сестер Василіянок. Пропоную замість себе Преосвященного Григорія Лакоту.


Лист № 63


Місце і дата:

Белград, 12 грудня 1931 р.


Тема:

Привітання з іменинами.


1932 рік


Лист № 64


Місце і дата:

Крижевці, 12 січня 1932 р.


Тема:

Подяка за привітання (правдоподібно новорічні і різдвяні).

Прохання переслати копію зауважень щодо другого тому Східного Кодексу, щоби у головних питаннях зберігати єдність греко-католицького єпископату. Зі своєї сторони владика Діонізій Няраді обіцяє переслати Митрополиту копію своїх спостережень і пропозицій.


Лист № 65


Місце і дата:

Белград, 24 січня 1932 р.


Тема:

Подяка за листа.

Прохання адресувати усі наступні листи на «Križevci – Jugoslavija – Hrvatska».


Лист № 66


Місце і дата:

Крижевці, 18 лютого 1932 р.


Тема:

Питання про стан здоров’я Митрополита.

Повідомлення про пересилку у додатку до листа зауваг щодо кан. 87-144 проекту Кодексу Канонів Східних Церков.

Прикінцеве поздоровлення з проханням переказати його також для о. Ігумена Климентія Шептицького.

Лист № 67


Місце і дата:

Крижевці, 23 березня 1932 р.


Тема:

Питання про стан здоров’я Митрополита, яке йде на покращення.

Прохання зробити деякі кадрові переміщення Сестер Василіянок для кращої організації катехитичної праці у Крижевецькій єпархії.


Лист № 68


Місце і дата:

Крижевці, 27 квітня 1932 р.


Тема:

Привітання з питанням про стан здоров’я. Висловлює надію, що Митрополит зможе скликати та головувати на Конференції єпископів, яка повинна відбутися у Крижевцях. Коли б стан здоров’я не дозволяв, пропонує перенести до Львова.

Принагідно висловлює пропозицію перенести Конференцію єпископів до Риму на осінь, оскільки саме тоді відбудеться освячення Колегії св. священномученика Йосафата, від якої «дуже і дуже много залежить життя нашої Церкви».

Повідомлення про отриману з достовірних джерел інформацію, що єпископом до Мукачівської єпархії буде призначений о. Олександр Стойка.

Прикінцеві побажання.


Лист № 69


Місце і дата:

Карлові Вари, 30 липня 1932 р.


Тема:

Справа Конференції єпископів, яка повинна відбутися у Крижевцях. Пропонує перенести її до Риму і то таким чином, щоби найперше освятити Колегію св. священномученика Йосафата, а потім відбути у ній єпископські обради.

На випадок особистої неспроможності через поганий стан здоров’я прибути до Риму, пропонує наперед визначити порядок Конференції, а головуючим нехай буде найстарший єпископ. Звертає увагу на те, що Конференція усіх греко-католицьких єпископів у Римі буде гарною нагодою подякувати Папі за Колегію, яку називає «королівським дарунком». Висловлює готовність приїхати до Львова, якщо потрібно і усно проговорити дану справу.

Прикінцеве вітання Митрополиту у о. Ігумену Климентію Шептицькому.


Лист № 70


Місце і дата:

Крижевці, 16 жовтня 1932 р.

Тема:

Прохання повідомити листовно Апостольський Престіл про те, що Конференція греко-католицьких єпископів відбудеться в Римі.

Прохання роз’яснити нове розпорядження Конгрегації у справах Східних Церков, опубліковане в Acta Apostolicae Saedis.

Погодження на виїзд в до монастиря Сестер Василіянок у Словіті для с. Анни.


Лист № 71


Місце і дата:

Крижевці, 26 жовтня 1932 р.


Тема:

Справа невідповідності розпорядження Конгрегації у справах Східних Церков, яке ставить греко-католицьких єпископів і священників у роль католиків «третього чину». Прохання до Митрополита роз’яснити ситуацію і відповідно відреагувати.

Прикінцеве вітання Митрополиту у о. Ігумену Климентію Шептицькому.


Лист № 72


Місце і дата:

Крижевці, 11 грудня 1932 р.


Тема:

Привітання з іменинами.


Лист № 73


Місце і дата:

Крижевці, 27 грудня 1932 р.


Тема:

Справа проекту спільного послання греко-католицьких єпископів про роль та значення Колегії св. священномученика Йосафата в Римі.

Прикінцеве вітання з Різдвом Христовим і Новим Роком.


1933 рік


Лист № 74


Місце і дата:

Крижевці, 12 квітня 1933 р.


Тема:

Привітання з нагоди Великодніх Свят та повідомлення про свій приїзд до Львова.


Лист № 75


Місце і дата:

Рим, 30 травня 1933 р.


Тема:

Короткий інформативний звіт про аудієнцію у Папи Пія XI, у якому звертає увагу на те, що Святійшого Отця зацікавили найбільше три вістки з Львівської Архиєпархії, що про них Понтифіку доповів владика Діонізій Няраді:

- про З’їзд «Українська молодь Христові» у Львові від 6 травня 1933 р.;

- про Львівську Богословську Академію;

- про видання спільного Катехизму.

Наприкінці згадує про те, що Папа уділив окреме благословення для митрополита Андрея.


Лист № 76


Місце і дата:

Крижевці, 17 червня 1933 р.


Тема:

Повідомлення про пересилку у додатку до листа фотографій єпископів Крижевецької єпархії.

Повідомлення про неможливість приїхати до Карлсбаду через фінансові труднощі.

Прохання підготувати проект Катехизму.


Лист № 77


Місце і дата:

Крижевці, 16 вересня 1933 р.


Тема:

Справа служіння Сестер Служебниць у Крижевецькій єпархії. Владика Діонізій Няраді обширно описує проблему, яка склалася у відношенні поміж ним і Сестрами та просить Митрополита допомогти її вирішити.

Мова йде про брак збалансованого діалогу, особливо щодо кадрових питань, між єпископом і Сестрами у катехитичному служінні. На думку ієрарха брак одно згідності у цьому питання, зважаючи не непросту політичну ситуацію, може призвести до небажаних і плачевних наслідків.

У листі єпископ Крижевецький просить про Апостольського візитатора у цій справі, який би розв’язав проблему згідно приписів права та добра душ людських.


Лист № 78


Місце і дата:

Крижевці, 12 жовтня 1933 р.


Тема:

Повідомлення про кандидата до Студитів з Герцеговини, якого висилає до Унева.


Лист № 79


Місце і дата:

Крижевці, 7 грудня 1933 р.

Тема:

Привітання з іменинами.

Повідомлення про поганий стан справ що праці над спільним Катехизмом та про успіх катехитичних проповідей.


1934 рік


Лист № 80


Місце і дата:

Крижевці, 11 квітня 1934 р.


Тема:

Повідомлення про свій приїзд до Львова 18 квітня 1934 р., щоби особисто обговорити важливі питання церковного життя, зокрема і справу спільного Катехизму.


Лист № 81


Місце і дата:

Крижевці, 27 травня 1934 р.


Тема:

Повідомлення про листа, що його пересилає в додатку. Більших деталей щодо його автора і змісту не подає.

Повідомлення про пересилку через Нунціатуру у Варшаві 5000 $ для о. Ігумена Климентія Шептицького.


Лист № 82


Місце і дата:

Крижевці, 12 липня 1934 р.


Тема:

Справа о. Думки.

Повідомлення про скрутне фінансове становище, через яке не зможе приїхати на відпочинок.


Лист № 83:


Місце і дата:

Рим, 27 жовтня 1934 р.


Тема:

Справа о. Думки.

Подяка за побажання.

Короткі роздуми про тяжкі часи.

Справа нового Катехизму з висловленням радості і надії з його появою.

Справа легальної діяльності священиків у Боснії. Інформує Митрополита, що держава вимагає для легального душпастирювання наявності громадянства.

Інформує про те, що матиме зустріч з Папою і проситиме про особливе благословення.

Наприкінці вітання з підписом від о. Іллі Ванчика, пароха в Миклушевцах в Югославії.


Лист № 84


Місце і дата:

Крижевці, 5 грудня 1934 р.


Тема:

Привітання з іменинами.

Прохання до Митрополита жертвувати свої терпіння в наміренні Крижевецької єпархії, оскільки настали тяжкі часи для неї.


Лист № 85


Місце і дата:

Крижевці, 5 грудня 1934 р.


Тема:

Справа відходу від віри і Церкви бувшого богослова Виславського, який каже, що зробив це під впливом о. Гавриїла Костельника. Владика Діонізій Няраді просить митрополита Андрея про пораду, як повинен діяти дальше. Висловлює прохання про розпорядження для Сестер Василіянок, щоби молилися за витривання у вірі людей, бо «буря велика».


1935 рік


Лист № 86


Місце і дата:

Крижевці, 20 квітня 1935 р.


Тема:

Привітання з Великоднем.


Лист № 87


Місце і дата:

Крижевці, 18 червня 1935 р.


Тема:

Прохання прийняти на відпочинок. Владика Діонізій Няраді просить за себе і за о. Якима Сегедия.


Лист № 88


Місце і дата:

Крижевці, 31 червня 1935 р.


Тема:

Справа о. Франя Латковича, який став Вікарієм Бачки і Славонії. Владика Діонізій Няраді оправдовує його перед закидами, які надійшли на цього священника до канцелярії митрополита Андрея Шептицького.

Принагідно він також наводить приклад о. Григорія Біляка, в адресу якого також линуть звинувачення, а він є, за словами владики, «Українец, але і католик, котрий і здоровля і жінку стратив у праці за цей нарід».

Адресат звертає також увагу Митрополита на проблему зі священниками українцями, які не хотіли приймати громадянства, а тепер держава заборонила їм офіційно катехизувати.


Лист № 89


Місце і дата:

Пряшів, 4 липня 1935 р.


Тема:

Повідомлення про те, що віддавна збирається відвідати митрополита Андрея у Львові, але різні справи стають не перешкоді. Про деякі з них згадує.

Представлення стану боротьби зі схизмою.

Духовно і по-братськи звертає увагу Митрополита на те, що не слід жалітися на тяжкі час, оскільки вони такими були завжди.

Справа невідповідної риторики владики Григорія Хомишина у його висловах і публікаціях проти церковного журналу «Нива».

Справа реформи структур Сестер Василіянок і Сестер Студиток.


Лист № 90


Місце і дата:

Крижевці, 12 листопада 1935 р.


Тема:

Прохання переслати копію Канонів 1154-1558 Канонічного Права.

Цікавиться думкою Митрополита щодо практики посту та щодо святкування празника Всіх Святих.


Лист № 91


Місце і дата:

Загреб, 12 грудня 1935 р.


Тема:

Привітання з іменинами від владики Діонізія Няраді та від священників Якима Сегеди, Івана Вішошевіча та Венедикта Сабова, ЧСВВ.


Лист № 92


Місце і дата:

Крижевці, 18 грудня 1935 р.


Тема:

Прохання до Митрополита не приймати запиту від о. Євстахія Легенького як також від інших священників з Львівської Архиєпархії про повернення з Боснії додому. Головна причина – брак священників для душпастирської праці. Рекомендує спонукати священників з України брати югославське громадянство, щоб могти офіційно катехизувати в школах.


1936 рік


Лист № 93


Місце і дата:

Крижевці, 27 січня 1936 р.


Тема:

Привітання з нагоди 35-ліття митрополита Андрея на Львівському Митрополичому Престолі.


Лист № 94


Місце і дата:

Крижевці, 4 лютого 1936 р.


Тема:

Інформує митрополита Андрея щодо актуального стану політичних відносин між Італією і Францією та висловлює надію провести з ним літній відпочинок у Підлютім.

Справа Павла, прізвища та більш конкретних даних якого не наводить. Владика Діонізій стверджує, що не бере на себе відповідальності за його дії. Повідомляє, що писав до Ректора Малої Духовної Семінарії у Римі, щоби той не допускав його до дітей.


Лист № 95


Місце і дата:

Крижевці, 20 лютого 1936 р.


Тема:

Справа переходу на латинський обряд апробований Конгрегацією у справах Східних Церков. Адресат запитує Митрополита про існування подібних випадків у Львівській Архиєпархії та просить про копію документів. Водночас стверджує, що має намір звернутися з відповідним листом до Конгрегації з заувагами, які просить відкоригувати.


Лист № 96


Місце і дата:

Загреб, 18 квітня 1936 р.


Тема:

Привітання з Великоднем.

Прохання до Митрополита не приймати запит на повернення до Львівської Архиєпархії о. Михайла Костюка та о. Сигизмунда Слижа з огляду на брак священників у Боснії, але відкласти це питання хоча б на рік.

Повідомлення про намір поїхати до Риму. При цьому запитує про справи, які треба полагодити як також про те, чи міг би з ним разом поїхати о. Ігумен Климентій Шептицький.

Питання про час та тематику наступної Конференції греко-католицьких єпископів.


Лист № 97


Місце і дата:

Крижевці, 22 травня 1936 р.


Тема:

Повідомлення про повернення з Риму.

Справа переходу с. Василії, ЧСВВ до контемплятивного монастиря.


Лист № 98


Місце і дата:

Крижевці, 22 травня 1936 р.


Тема:

Короткий звіт про виставку у Римі. Шкодує, що справи Українців греко-католиків було поручено представляти о. Кирилу Королевському, який, за словами владики Діонізія Няраді «через свої окуляри дивиться на українські справи».

Порушує питання про Німця з Берліну, якого зустрів в дорозі і який мав візитівку митрополита Андрея. Висловлює підозріння, що це може бути агент більшовиків.

Інформує Митрополита про слабкий став здоров’я Папи, як також про те, що кардиналом префектом Конгрегації у справах Східних Церков повинен стати якийсь француз. Очевидно, що мова йде про кардинала Євгена Тіссерана.


Лист № 99


Місце і дата:

Руський Керестур, 14 липня 1936 р.


Тема:

Прохання прийняти на відпочинок до Підлютого.

Нижче слідує власноручне поздоровлення від пароха Руського Керестура зі словами «болящий поздоровляє болящого».



Лист № 100


Місце і дата:

Барі, 19 вересня 1936 р.


Тема:

Привітання з Барі з гробу св. Миколая Мирликійського.

Слідує також підпис відомого римського каноніста, монаха бенедиктинця, отця Placido De Meester, OSB


Лист № 101


Місце і дата:

[без вказування місця написання], 23 липня 1936 р.


Тема:

Повідомлення про прибуття до Львова 21 жовтня.


Лист № 101


Місце і дата:

Крижевці, 10 грудня 1936 р.


Тема:

Привітання з іменинами.


Лист № 101


Місце і дата:

Крижевці, 26 грудня 1936 р.


Тема:

Справа о. Сизизмунда Слижа. Владика Діонізій Няраді повідомляє про те, що на даний час не може задовільнити його прохання про повернення до Галичини. Звертає увагу на те, що якщо згідно прийнятого державного закону усі священники, які не мають громадянства, повинні покинути країну, то без душпастирів залишуться такі села як Козарац, Лишня, Стара Дубрава, Камениця, Сердовичі, Деревента. При цьому єпископ Крижевецький подає імена та прізвища священників, які там душпастирюють та їхній актуальний стан іїхньої легалізації.


Лист № 104


Місце і дата:

Крижевці, 26 грудня 1936 р.


Тема:

Привітання з нагоди свят Різдва Христового, які наближаються та Нового Року.

Висловлює принагідно жаль, що не знав раніше про ювілей митрополита Велямина Рутського, на який був готовий приїхати.


1937 рік


Лист № 105


Місце і дата:

Крижевці, 24 квітня 1937 р.


Тема:

Привітання з Великоднем.

Рекомендує Митрополиту задовільнити прохання о. Сигизмунда Слижа про повернення до Галичини.


Лист № 106


Місце і дата:

Познань, 28 червня 1937 р.


Тема:

Повідомлення про приїзд до Львова разом з одним румунським священником, даних якого не подає. Просить їх прийняти.


Лист № 107


Місце і дата:

Крижевці, 7 грудня 1937 р.


Тема:

Привітання з іменинами.


Лист № 108


Місце і дата:

Крижевці, 7 грудня 1937 р.


Тема:

Повідомлення про замовлення літургійного вина фірмою «Виноград». Просить Митрополита про письмове запевнення платоспроможності цієї фірми, оскільки цього вимагає єпархія, у якої згадана фірма зробила замовлення.


Лист № 109


Місце і дата:

Крижевці, 29 грудня 1937 р.


Тема:

Привітання з Різдвяними Святами та Новим Роком.

Повідомлення про своє перебування у Римі та про новини, які вдалося почути, а саме:

- владику Василя Такача планується перенести з Америки до Підкарпаття або до Угорщини;

- на владику Мукачівського Олександра Стойку вислано до Риму скаргу;

- на даний час вирішується питання про Марморощину.

З листа стає зрозумілим, що у Римі запитували владику Діонізія Няраді про його думку. Стверджує, що на Марморощину пропонував каноніка о. Олександра Хіру. Коли б все ж таки дійшло до зміщення з уряду владики Олександра Стойки, пропонує створити митрополію. Кандидатом на митрополита зі столицею в Ужгороді бачить о. Августина Волошина.

У листі міститься також порада митрополиту Андрею подумати собі про наступника на Львівському Митрополичому Престолі, оскільки Польська Амбасада при Апостольському Престолі вже шукає сама відповідного кандидата, який би був лояльним польській політиці у Галичині.

Повідомлення про пересилку в додатку листа о. Іпатія Майка, ЧСВВ з Аргентини.


1938 рік


Лист № 110

Місце і дата:

Крижевці, 4 січня 1938 р.


Тема:

Порушує питання якогось ближче незнаного «пана під титулом», побоюючись, мабуть, що лист може бути прочитаний кимось зі сторонніх.

Повторний запит щодо фірми «Виноград», яка замовила літургійне вино у Дяковського єпископа.

Справа новий місій Сестер Василіянок у Аргентині і Сестер святого Вінкентія у Загребі.

Привітання з Різдвом Христовом та Новим 1938 роком.


Лист № 111


Місце і дата:

Крижевці, 13 березня 1938 р.


Тема:

Привітання з побажаннями витримати у доброму до кінця у нелегких часах.

Звертає увагу на потребу більш розлогої інформації щодо Флорентійського Собору у Календарі за 1939 рік.

Прохання про фотографії кардинала Ісидора митрополита Київського.

Прохання про скликання Конференції греко-католицьких єпископів на осінь, щоби отримати від кардинала Євгена Тіссерана підтримку та інструкції, як діяти у тяжких часах.

Лист № 112


Місце і дата:

Загреб, 20 квітня 1938 р.


Тема:

Привітання з Великоднем.

Подяка за надіслані фотографії.


Лист № 113


Місце і дата:

Дрогобич, 13 липня 1938 р.


Тема:

Повідомлення про перебування у Станіславові і розмову з владикою Григорієм Хомишиним. Описує, що у тракті розмови звернув увагу на потребу скликання Конференції єпископів, оскільки митрополит Львівський через стан здоров’я не може прибути. У відповідь Станіславівський єпископ сказав, що має право тільки головувати на Конференції за відсутності Митрополита, але не має права скликати її. Також висловив свої співчуття перед владикою Діонізію Няраді митрополиту Андрею через неприємності зі здоров’ям, які той має.

Повідомлення про те, що був також в інших місцях, де все пішло добре. Отож, вирушає на Підкарпаття, а звідтам додому.


Лист № 114


Місце і дата:

Чернеча Гора [Мукачево], 18 липня 1938 р.


Тема:

Повідомлення про приїзд до Львова 30 липня разом зі своїм секретарем.


Лист № 115


Місце і дата:

Рим, 6 листопада 1938 р.


Тема:

Привітання з Риму з гробу св. Апостола Петра. Видніються також підписи о. Йосафата Лабая, ЧСВВ та о. Тита Галущинського, ЧСВВ.



Лист № 116


Місце і дата:

Крижевці, 21 вересня 1938 р.


Тема:

Справа літургійного вина. Звертає увагу митрополиту Андрею на те, що по багатьох греко-католицьких парафіях в Галичині священники вживають до Літургії будь-яке вино, аби тільки на пляшці був напис «службове». Натомість, досить часто таке вино є нічим іншим як фальсифікатом.

Пропонує централізовано закупити вино у гарантованих виробників і зберігати його у відповідній пивниці. І тільки з тієї пивниці священники Львівської Архиєпархії повинні купувати вино. Зауважує при цьому, що у даному питанні мова йде не про гроші, але про важність Божественної Літургії.


Лист № 117


Місце і дата:

Рим, 19 листопада 1938 р.


Тема:

Привітання з Риму з гробу свв. Апостолів Петра і Петра.

Повідомлення про те, що отримав нові обов’язки – Апостольського Адміністратора Підкарпатської України, тобто тієї частини Мукачівської єпархії, яка знайшлася на території новоутвореної автономії.

Внизу листа, який був надісланий у формі поштової картки митрополит Андрей власноручно написав таке: «Дістав сю історичну картку 24/XI [19]38. Відписав 25/XI [19]38 † Андрей».


Лист № 118


Місце і дата:

Хуст, 2 грудня 1938 р.


Тема:

Привітання з іменинами.

Внизу листа знаходиться значок «⁒ Verbalis»


Лист № 119


Місце і дата:

Хуст, 2 грудня 1938 р.


Тема:

Прохання переслати катехитичні підручники для успішної місії в Карпатській Україні.

Прохання, щоби якийсь банк з Галичини чи книгарня заклала у одному з банків на Підкарпатті власний рахунок для легшого фінансового розрахунку за книги.


Лист № 120


Місце і дата:

[без зазначення місця і дати]


Тема:

Привітання з Різдвом Христовим та Новим Роком.

Питання майбутньої Конференції греко-католицьких єпископів. Заявляє про готовність приїхати будь-де, тільки щоби вона відбулася. Серед пропонованих місць згадує Львів, Станіславів і Перемишль.



Закінчення

Передаючи в руки дослідників, а також зацікавлених осіб, першу частину листування єпископа Крижевецького Діонізія Няраді з митрополитом Андреєм Шептицьким маю велику надію, що воно допоможе усі глибше усвідомити епоху, ситуацію у передвоєнній Греко-Католицькій Церкві, а також характер відносин поміж обома ієрархами.


На підставі представленого листування виразно видно, що єпископ Діонізій входив до кола найбільш довірених осіб митрополита Андрея. А з цього виникало б, що відкриваючи його постать, відкриваємо водночас велич задумів та пізнаємо плани Мойсея Українського народу.


Висловлюю вдячність директору та науковим співробітникам Центрального державного історичного архіву України у Львові за допомогу у реалізації даного дослідження!



bottom of page